29 marca 2022 | Graal

Jak ryba z puszki wzmacnia odporność?

Czy ryby są zdrowsze od mięsa? Wyjaśniamy!

Chcesz jeść mniej mięsa, a w zamian częściej sięgać po ryby? Dobra decyzja! Nie obawiaj się, że czegokolwiek Ci zabraknie. Wręcz przeciwnie – Twój organizm Ci za to podziękuje. Z tego artykułu dowiesz się:

  • czy białko z ryb jest lepiej przyswajalne od tego z mięsa,
  • jakie ryby pomagają obniżyć cholesterol,
  • dlaczego tłusta ryba jest zdrowsza niż tłuste mięso.

1.    Które białko łatwiej przyswajamy – z ryb czy z mięsa?

Wiele osób na pytanie „w czym jest białko?” bez wątpienia odpowiada: w mięsie. To prawda. Mięso stanowi dobre źródło białka. Podobnie jest z rybami. Wbrew pozorom część gatunków zawiera go nawet więcej niż mięso. Co ciekawe, białko zawarte w rybach jest łatwiej przyswajalne przez organizm niż to pochodzące z mięsa zwierząt rzeźnych. Dzieje się tak ze względu na jego skład aminokwasowy.

2.    Cholesterol

Zdrowe odżywianie często nierozerwalnie kojarzy się z ograniczeniem cholesterolu. Najwięcej przyjmujemy go, jedząc mięso i jaja. Ryby morskie z kolei obniżają poziom złego cholesterolu i dostarczają do organizmu tzw. dobry cholesterol. Wszystko za sprawą kwasów omega-3. Chcąc obniżyć cholesterol, najlepiej regularnie sięgać po sardynki, śledzie, makrelę i węgorza.

3.    Kwasy omega-3

W tym przypadku zwycięzca jest tylko jeden i jest nim ryba. Mięso nie zawiera kwasów omega-3. Dlaczego są tak ważne? Ponieważ wpływają pozytywnie na szereg procesów w organizmie. Dobry wzrok, sprawny układ odpornościowy, lepsza wydajność mózgu i układu nerwowego, młodsza skóra – to tylko niektóre korzyści, jakie daje regularne spożywanie kwasów omega-3. Jakie zdrowe produkty zawierają ich najwięcej? To przede wszystkim ryby morskie takie jak śledzie, łosoś czy makrela.

4.    Indeks glikemiczny

Zarówno mięso, jak i ryby mają niski indeks glikemiczny. To wskaźnik istotny nie tylko dla osób z cukrzycą, ale także dla tych ceniących zdrowe odżywianie. Wśród mięs warto jednak uważać na produkty tłuste. Jeśli chodzi o ryby, nie ma pod tym względem ograniczeń – nawet te określane jako tłuste mogą, a nawet powinny pojawiać się w menu. Łosoś, makrela, tuńczyk czy śledź to zdrowe produkty polecane dla cukrzyków zwracających uwagę na indeks glikemiczny. Ciekawą opcją są też ryby Graal polecane dla diabetyków, na przykład Diabetic Filety z makreli w wodzie z cytryną i pieprzem.

5.    Kaloryczność

Jeśli chodzi o ilość kilokalorii, wiele zależy od sposobu przygotowania danego produktu. Co do zasady ryby można podzielić na chude, średniotłuste i tłuste. Te pierwsze mają około 80 kcal w 100 g, a ostatnie do 250 kcal. Podobnie jest w przypadku mięs. O ile filet z indyka dostarcza w 100 g 84 kcal, o tyle kiełbasa salami już 568 kcal.

6.    Tłuszcz

Dietetycy są zgodni: powinniśmy ograniczać nasycone kwasy tłuszczowe obecne w mięsie. To grupa tłuszczów, które nam nie służą. To dlatego piramida żywieniowa uwzględnia je na samym szczycie. Zupełnie inaczej jest z tłustymi rybami – to właśnie te uważane są za najzdrowsze. Dlaczego? Ponieważ zawierają dobre tłuszcze i wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Wspomagają one pracę mózgu, pozytywnie wpływają na wzrok i wspierają pracę układu odpornościowego. Do najbardziej wartościowych pod tym względem zaliczają się łososie, śledzie i makrele.


Cofnij

Pozostałe aktualności

19 grudnia 2022

Dziękujemy za to, że graliście z nami!

Loteria Graal 2022 zakończona! Gratulujemy zwycięzcom i zapraszamy do obserwowanie nas na Facebooku. Losowanie głównej nagrody i wszelkie informacje o loterii znajdziecie tu: https://promocja.graal.pl

czytaj więcej

15 listopada 2022

Graal w rytmie życia, w rytmie SinatraWay

Graal – mecenasem spektaklu Sinatra Way!

czytaj więcej