16 listopada 2021 | Graal

Jak ryba z puszki wzmacnia odporność?

5 powodów, dla których ryba z puszki wzmacnia odporność

Układ odpornościowy to prawdziwa armia wyspecjalizowanych jednostek, które chronią organizm przed rozwojem sezonowych infekcji, a także poważniejszych chorób. Jak mądrze go wspierać w naturalny sposób? Najlepiej jedząc ryby! Oto 5 powodów, dla których ryba z puszki powinna znaleźć się w Twoim menu, jeśli chcesz naturalnie wzmocnić odporność.

1.    Kwasy omega-3 wzmacniają odpowiedź immunologiczną

Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 to naprawdę silny przeciwnik w walce z bakteriami i wirusami. Jakie zdrowe produkty je zawierają? Oczywiście ryby! Najwięcej cennych kwasów omega-3 znajdziesz w morskich rybach tłustych. Co ważne, są najbogatszym źródłem tego składnika. Jak ryby z puszki wpływają na poprawę odporności? Zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe sprawiają, że organizm silniej reaguje na patogeny i intensywniej się przed nimi broni. Jak zauważa dietetyczka Dominika Wnęk, odpowiednie spożycie kwasów omega-3 wzmacnia układ immunologiczny, chroniąc organizm przed infekcjami, a nawet chorobami autoimmunologicznymi[1]. Chcąc wykorzystać potencjał tych wartościowych substancji w swojej diecie, warto sięgać przede wszystkim po łososia, śledzia, tuńczyka, a także makrele i sardynki.

2.    Cynk dba o rozwój komórek układu odpornościowego

Wiele osób na myśl o witaminach i mikroelementach wspierających odporność wymienia w pierwszej kolejności witaminę C. Tymczasem istnieje kilka innych substancji skutecznie wzmacniających układ immunologiczny. Należy do nich cynk, który zmniejsza podatność na infekcje. Na czym polega jego działanie? Wspomaga tworzenie komórek odpowiadających za odporność. Dodatkowo przyspiesza ich rozwój. Gdy cynku brakuje, naturalna tarcza organizmu pracuje gorzej, a komórki stworzone do odpierania ataków z zewnątrz nie działają na pełnych obrotach. Planując zdrowe odżywianie, warto więc pomyśleć o produktach zawierających cynk. Należy do nich ryba z puszki, która dodatkowo stanowi źródło wysokiej jakości, lekkostrawnego białka. Dlaczego to ważne? Ponieważ cynk lepiej przyswaja się właśnie w połączeniu z białkiem. Poza tym ryba posiada niski indeks glikemiczny, więc stanowi dobre rozwiązanie dla diabetyków i osób odchudzających się.

3.    Witamina D wspiera odporność nie tylko w okresie zimowym

Na prawidłową odporność ogromny wpływ ma witamina D. Zdrowe odżywianie powinno uwzględniać ją zwłaszcza jesienią i zimą, ponieważ wówczas organizm ma znacznie mniejsze szanse, żeby zsyntetyzować ją pod wpływem kontaktu ze światłem słonecznym. Pozostaje więc dostarczanie witaminy D wraz z dietą. Do najlepszych źródeł tego składnika zalicza się ryby morskie. Jakie? Wyjątkowo dużo zawiera jej makrela i śledź. Aby dodatkowo wzmacniać odporność, dobrze jest uzupełniać każdy posiłek o warzywa, a także zdrowe produkty zbożowe pełnoziarniste. Warto więc częściej urozmaicać jadłospis o danie takie jak makaron z tuńczykiem czy ryba z warzywami.

4.    Selen wspiera pracę komórek odpornościowych

Ryba z puszki zawiera także selen. To jeden z najbardziej niedocenianych mikroelementów, a szkoda – jego rola w działaniu układu odpornościowego jest naprawdę duża. Wspiera on pracę komórek, które odpowiadają za reakcje obronne organizmu. Gdy w diecie jest go za mało, pojawiają się problemy. Limfocytów, a także innych komórek układu immunologicznego jest mniej i nie pracują tak intensywnie, jak powinny. Selen można dostarczyć organizmowi w łatwy (i pyszny!) sposób, spożywając regularnie ryby i owoce morza.

5.    Jod działa przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie

Znasz to uczucie, gdy po pobycie nad morzem czujesz się lepiej i rzadziej chorujesz? To duża zasługa jodu, który można także spożywać, wybierając zdrowe produkty takie jak ryby. Jod ma duży wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego. Gdy jest go za mało, Twój organizm jest bardziej podatny na infekcje, ponieważ nie jest w stanie wystarczająco efektywnie obronić się przed patogenami. Nawet gdy już się do niego dostaną, jod pomaga zmniejszyć ich aktywność. Zapewnia ochronę przed procesami zapalnymi i hamuje rozwój choroby. Dodatkowo ma działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne.

Jak widzisz, ryby z puszki to doskonałe składniki diety na odporność. Sięgaj po nie regularnie, by przyrządzić zdrowe śniadanie, sycący obiad czy wykwintną kolację!

[1] Wnęk D. (2018) 7 produktów żywnościowych wspomagających odporność [w:] Medycyna Praktyczna

 


Cofnij

Pozostałe aktualności

21 marca 2022

Wiosenny konkurs Graal – WYGRAJ ROWER

WYGRAJ ROWER z Graal 🚲

czytaj więcej

7 marca 2022

Super Marka 2022 🏆

SUPER MARKA 2022 – Jakość, Zaufanie, Renoma w kategorii: Produkty i przetwory z ryb  – dla Graal

czytaj więcej

4 marca 2022

Polska Dobra Marka 2022 🏆

Graal znów doceniony! Tym razem zostaliśmy wyróżnieni tytułem Polska Dobra Marka 2022

czytaj więcej